Screen Shot 2018-05-29 at 21.00.20.png
 
 


Anderstalige leerlingen die nieuw in België toekomen krijgen extra ondersteuning in het onthaal onderwijs.

Bij het Stedelijk Onderwijs worden voor deze nieuwkomers Onthaal Klassen voor Anderstalige Nieuwkomers ingericht, kort OKAN.
 

mpr.jpg
 
europ.jpg

Europa

Bulgarije — 6
Roemenië — 5
Portugal — 3
Italië — 2
Spanje — 1
Montenegro — 1
Albanië — 1
Litouwen — 1

 
middle.jpg

Midden — Oosten

Afghanistan — 35
Syrië — 24
Irak — 12
Iran — 2
Pakistan — 1
Libanon — 1
 

 
afriek.jpg

   Afrika

   Somalië — 27
   Eritrea — 11
   Ghana — 5
   Tanzania — 2
   Nigerië — 2
   Guinea — 2
   Liberië — 1
   Djibouti — 1
   Ivoorkust — 1
   Senegal — 1
   Kaapverdië — 1
   Sierra Leone — 1
   Marokko — 1

 
asiaaa.jpg

    Azië

    Nepal — 4    
    China — 3
    Tibet — 2
    Indië — 1
 


De cruciale rol van OKAN-onderwijs


Stedelijk Lyceum Offerande is gevestigd in het Antwerpse “2060”, ook de aankomstbuurt genoemd. Een buurt waar hoe langer hoe meer nieuwkomers toekomen om uiteindelijk te verhuizen naar andere plaatsen in Antwerpen. De laatste jaren is die bevolkingsgroep fors gegroeid. In de beginjaren - ongeveer zeventien jaar geleden - waren de beroepsrichtingen van het Stedelijk Lyceum Offerande erg populair. OKAN was toen nog beperkt met een twintigtal leerlingen. De groep OKAN’ers breidde verder uit. Men besliste om de reguliere richtingen in andere gebouwen te zetten en van de school een sterke OKAN-locatie te maken. Zes jaar geleden is de school uitgegroeid tot een OKAN-school pur sang.

Stedelijk Lyceum Offerande - Marco Polo in de volksmond - telt momenteel 220 leerlingen uit 33 verschillende herkomstlanden. Sommigen zijn naar België gekomen met hun familie, maar velen moeten het op hun eentje zien te redden. Ook analfabeten krijgen hier een plek.

OKAN staat voor “Onthaal Klassen voor Anderstalige Nieuwkomers”. Het is hier dat minderjarige asielzoekers hun schoolloopbaan beginnen en gedurende één jaar een intensief Nederlands taalbad krijgen. Doel is om uiteindelijk door te stromen naar de gewone schoolbanken. Die overstap van OKAN naar het reguliere onderwijs verloopt niet altijd van een leien dakje. Door de OKAN-schakelklassen, die volgen op het eerste jaar OKAN, moet die doorstroom vlotter verlopen.

Screen Shot 2018-05-21 at 14.25.16.png
moo.jpg
moo.jpg

Loes Ronne is sinds vorig schooljaar leerkracht aan het Stedelijk Lyceum Offerande. In haar eerste jaar gaf ze les in de alfaklas, een klas voor analfabeten. Dit schooljaar staat ze voor de werkschakel, een klas voor tragere leerlingen, voornamelijk ex-analfabeten. Het doel van deze werkschakel is om hen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt want ondanks hun doorzettingsvermogen blijven ze weinig voeling hebben met het schoolsysteem. Sommigen slagen er wel in om uiteindelijk door te stromen, vaak naar het deeltijds- of volwassenenonderwijs.
Binnen de diversiteit van OKAN heerst nog eens een enorme diversiteit. Het is net dat wat Loes aansprak.

 
repecht.jpg
loesss.jpg

‘Het is boeiend om te zien hoe leerlingen over bepaalde dingen denken, op bepaalde situaties reageren of wat ze van ons, Belgen, denken. Dat maakt het telkens weer een uitdaging. Ik leer ook nog elke week dingen bij. Het is geven en nemen: ik leer hen Nederlands en in ruil leer ik wat bij over de verschillende culturen. Ik was ook een stukje bezorgd over hoe die integratie van culturen in onze maatschappij verloopt. Ik hoop daar een positieve bijdrage aan te leveren.’

Volgens Loes is het belangrijk om die verschillen duidelijk te maken, ook aan de leerlingen. ‘Onder de leerlingen heerst een enorme diversiteit. De leerlingen moeten zich niet enkel bewust zijn van de verschillen tussen hun herkomstland en België, maar ook van de verschillen tussen hun herkomstland en Syrië bijvoorbeeld.’

‘Ik wil hen leren: verschillen, daar is niets mis mee. Ik zet vaak halt op de dingen die ze zeggen of vragen. Zo is er bijvoorbeeld een leerling die op het einde van het schooljaar uitgehuwelijkt wordt. Als dat ter sprake kwam vroeg ik wat “het huwelijk” voor de andere leerlingen betekent.’

Ondanks de verschillen vindt Loes het enorm belangrijk dat er duidelijke afspraken worden gemaakt. ‘Leerlingen hebben nood aan structuur en duidelijkheid. Ze moeten weten wat van hen verwacht wordt, dat kan al eens een ander soort kader zijn dan dat waarmee ze vertrouwd zijn. De meeste Afghaanse leerlingen moesten vroeger niet dagelijks naar school, maar nu moeten ze elke dag komen én op tijd. Iedereen moet zich aan de afspraken houden.’


Reportage MO MAGAZINE
Stien Reyntjes — 5 april 2018